Doornbos Linie Wijkraad 
 
samen fijn wonen


Zienswijze omgevingsvisie Breda 2040 

Voorzitter: J. Oosterlee 

Secretaris: A. Moelands 

Postadres: Hooilaan 117 

4816EC Breda 

KVK: 80476805 

Bank: NL49 INGB 0006 1189 65 

E-mail: info@wijkraaddoornboslinie.nl Website: www.wijkraaddoornboslinie.nl

Aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Breda 

Stadskantoor Gemeente Breda 

Claudius Prinsenlaan 10 

Postbus 90156 

4800 RH Breda 

Datum: 16.04.2021 

Betreft: Zienswijze met betrekking tot concept-omgevingsvergunning Breda 2040, Breda Sterk  en Veerkrachtig 

Geacht college, 

De wijkraad Doornbos-Linie (*) wil graag een bijdrage leveren aan het vitaal en gezond houden  van de wijken Doornbos en Linie. Doelstelling daarbij is het verbeteren van de leefbaarheid en  het terugdringen van de verpaupering. De constatering (2019) dat de wijk Doornbos-Line aan  het afglijden is, moet worden omgebogen. 

In het kader van het aanpakken van kwetsbare wijken is door de gemeente Breda het project  “Doornbos-Linie in het Oog” opgezet. Tijdens een aantal dialoogsessies, gesprekken op straat  en aan huis, gesprekken met professionals en online chats hebben bewoners knelpunten,  wensen en behoeften aangegeven. Meer dan 70 betrokken bewoners hebben input geleverd wat in de basis heeft geleid tot deze zienswijze/visie. 

In het kader van de Burgerparticipatie hebben wij, aan de hand van de knelpunten en wensen  een gebiedsgerichte visie voor onze wijken Doornbos en Linie opgesteld.  

Wij hebben daarbij gebruikt gemaakt van het recent verschenen “Concept Omgevingsvisie  Breda 2040”. Daar waar mogelijk hebben we, in onze visie, een referentie toegevoegd naar de  hoofdstukken in het document. Een belangrijk thema hierbij is: “Een gezonde leefomgeving  voor bestaande en toekomstige bewoners”. 

Aangezien de leefbaarheid centraal staat in deze omgevingsvisie en dit ook een van onze  speerpunten is hebben we ook onderwerpen toegevoegd die niet rechtstreeks in het document  worden vermeld maar hierop zeker van invloed zijn. Als voorbeeld noemen we hier afval. 

Diverse ontwikkelingen in Linie zijn inmiddels in volle gang. Gedacht kan worden aan  nieuwbouw Spoorzone en Eureka Breda, renovatie van woningen, aanpassen van de  infrastructuur en energietransitie (warmtenet). 

Deze projecten zullen we nauwgezet volgen en worden hier ook niet verder genoemd. 

Onderwerpen als criminaliteit, verkeer en afval zijn voor beide wijken identiek en hebben  aandacht nodig. De wijkraad spant zich in om dit samen met wijkmanagers, professionals en  bewoners onder controle te krijgen. Op een aantal gebieden zijn in de afgelopen tijd projecten  opgestart zoals op gebied van verkeersveiligheid (snelheid) en zwerfafval. 

(*) De stichting Wijkraad Doornbos-Linie wordt gevormd door enkele bestuursleden van de  Bewoners Belangen Vertegenwoordiging (BBV) Doornbos en een aantal bewoners uit de wijk  Linie.  

Stand van zaken 

Met de komst van het nieuwe station is de wijk Belcrum flink opgewaardeerd, hetzelfde zal  waarschijnlijk gebeuren met de wijk Linie door de nieuwbouw aan de Stationslaan (project Drie  Hoefijzers Noord) het project Eureka!, Cantrijn en later de herontwikkeling van het Faam terrein. Dit resulteert in een flinke opwaardering van de wijk met veel groen en ruimte en met nieuwe  bewoners. 

Renovatie van Linie-Zuid en de nieuwbouw  

Stationslaan is in volle gang evenals het bouwrijp  

maken van het Eureka! en het Cantrijn terrein.

Een punt van aandacht blijft de parkeerruimte in de wijk (voor nieuwbouwwijken in combinatie  met o.a. de moskee) en daarnaast de ontsluiting van de nieuwe gebieden. Verkeersstromen  kunnen de nodige overlast opleveren en een gedetailleerd verkeersplan ontbreekt tot nu toe. 

De ondertunneling van de Noordelijke Rondweg kan misschien ruimte bieden om de  mogelijkheden verder te onderzoeken en wat meer ruimte te bieden aan het parkeren.  

Omschrijving knelpunten 

Industrieterrein Koele Mei/Smalle Reep 

Aandachtspunten: Veiligheid, Verkeer, Criminaliteit, Milieu  

Situatie nu: Overlast industriestrook, parkeren, te hard rijden, asociaal gedrag  

Een van de belangrijkste punten voor bewoners in de wijk is (het gevoel van) veiligheid. Naast  concrete zaken zoals bijvoorbeeld straatverlichting, afval op straat, aanwezigheid van  hangjongeren etc. geeft ook criminaliteit een gevoel van onveiligheid. 

Diverse panden zijn in het verleden gesloten vanwege criminele activiteiten. Onlangs is er nog  een busje met drugsafval gevonden. Niet alle activiteiten in de panden zijn duidelijk en er is  kans op illegale bewoning.  

Het dealen van drugs zorgt voor onveilig gevoel waardoor de wijk minder aantrekkelijk is voor  starters en gezinnen met jonge kinderen, de oorspronkelijke bewoners en gezinnen met  kinderen trekken weg.  

Verkeersveiligheid 

De huidige industriestrook in Doornbos veroorzaakt veel overlast waaronder verkeersoverlast:  veel zwaar verkeer bij een aantal bedrijven en racende besteldiensten. 

De ontsluiting loopt door de wijk en vormt een gevaar voor bewoners waaronder schoolgaande  kinderen, met name voor basisschool de Liniedoorn aan de kleine Geren.  

Milieu 

Sommige bedrijven veroorzaken stankoverlast. Daarnaast bestaat er brandgevaar door opslag  van ongecontroleerde stoffen. Garagebedrijven met opslag van sloopauto’s vervuilen de  grond.  

Parkeren 

Het aantal auto’s in de wijk neemt steeds verder toe. Ook het parkeren van een toenemend  aantal bedrijfswagens vraagt veel ruimte van de parkeerstroken voor bewoners. Ook de parkeerdruk van uit de richting van het station (door forensen) neemt toe.  In de wijk Belcrum is inmiddels betaald parkeren ingevoerd en in Linie zal dit op korte termijn  gaan gebeuren.  

We moeten ervoor waken dat het probleem zich niet verplaatst naar de wijk Doornbos.  Herinrichting van de parkeerstroken zal opnieuw moeten worden bekeken zonder daarbij  concessies te doen aan het groen in de wijk 

Gebied tussen Nieuwe Kadijk en Baliëndijk, Klaverweide (huidige situatie) Aandachtspunt: Leefomgeving, Wooncomfort, Milieu

Situatie nu: Overlast en verloedering door kamerverhuur, achterstallig onderhoud en afval 

Kamerverhuur 

Kamerverhuur veroorzaakt veel overlast in bepaalde delen van de wijk. Daarnaast is het  onderhoud aan woningen waar kamerverhuur plaatsvindt vaak ver beneden peil.  Hier moeten eigenaren worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid.  Bewoners in aangrenzende panden vertrekken uit de wijk vanwege overlast en intimidatie. 

Woningbouw, renovatie  

Er is flink achterstallig onderhoud aan een aantal etagewoningen in Doornbos. De renovatie  van genoemde etagewoningen in Doornbos dient snel te worden opgepakt en bij voorkeur  worden de appartementen levensloopbestendig gemaakt (zie 3. Onze Visie). 

Afval  

Het dumpen van afval en het zwerfvuil op straten en bij ondergrondse containers zorgt voor  verloedering van de wijk.  

Gebied: Noordelijke rondweg en omgeving (huidige situatie) 

Aandachtspunt: Wooncomfort, openbare ruimte en milieu (groenvoorziening) Situatie nu: Overlast door vastlopend verkeer, geluidsoverlast en milieuproblemen 

NL Rondweg  

De NL rondweg is de noordelijke begrenzing van de wijken Doornbos en Linie en de huizen  bevinden zich deels op korte afstand hiervan.  

Het steeds drukkere verkeer zorgt voor veel overlast voor de bewoners in de wijk. Denk hierbij  vooral aan geluidsoverlast en fijnstof. Volgens de huidige normen zou woningbouw op deze  plaats niet meer zijn toegestaan. Ook de verkeersveiligheid is een onderwerp van discussie  vanwege sluipverkeer door onze wijk en de ontsluiting van de wijk die langzamerhand  dichtslibt.  

De bebouwing langs de Noordelijke Rondweg is deels verouderd en in slechte staat (met name  door kamerverhuur) en een renovatieplan is aan te bevelen. 

Onze Visie 

Industriestrook Koele Mei/Smalle Reep 

Situatie nu: Overlast industriestrook, parkeren, te hard rijden, asociaal gedrag 

Van Industriestrook naar comfortabel woongebied met groenstrook tussen spoor en wijk Een industriestrook, als hier aanwezig, past niet meer in een moderne woonwijk. Graag zien wij op termijn dat de industriestrook of drastisch wordt geherstructureerd of verplaatst naar een nieuw in te richten industriegebied in de omgeving van de Frankenthalerstraat. B&W heeft inmiddels een principeakkoord voor Industrie in het gebied ten  oosten van de Kapittelweg. 

Het vrijgekomen gebied kan worden gebruikt voor groen en woningbouw en geeft ook ruimte  om het parkeerprobleem en de geluidsoverlast op te lossen.  

Het geeft tevens de mogelijkheid om het verkeersplan tegen het licht te houden. Wij willen  graag een bijdrage leveren om de veiligheid en de doorstroming te verbeteren. We hebben een  meer gedetailleerd voorstel beschikbaar (zie onder). 

Woningen op de plaats van de huidige industriestrook sluiten aan bij de huidige nieuwbouw  van de spoorzone in Linie en zullen in het algemeen een opwaardering van de wijk ten gevolge  hebben. 

Een groenstrook tussen spoorlijn en bebouwing zal een waardevolle aanwinst zijn en het  reduceert de geluidsoverlast in de wijk. 

Wij zijn geen voorstander van het grootschalig opofferen van groen ten behoeve van parkeren. 

Concept omgevingsvisie: veiligheid omwonenden spoorzone (71). 

Op dit moment is het aantal goederentreinen ver boven de eerder afgesproken en de gewenste  grens. Daarnaast is een deel van die goederentreinen geladen met giftige stoffen die niet door een woonwijk dienen te worden vervoerd i.v.m. mogelijke calamiteiten. 

Tot nu toe hebben inspanningen van de betrokken gemeentes aan de route om het aantal  treinen te beperken, niets opgeleverd. Wij zijn erg benieuwd naar concrete plannen op dit gebied.

Gebied tussen Nieuwe Kadijk en Baliëndijk, Klaverweide  

Situatie nu: Overlast en verloedering door kamerverhuur, achterstallig onderhoud en afval 

Woningbouw/Renovatie Portiekflats 

Concept Omgevingsvisie: 2.1 Sterk Breda in hoofdlijnen (9), 2.3.3 Opgaven (25), 2.4.3 Opgaven  (spoorlandschap)(31), 3.2.1 Vestigingslocaties (39), 3.2.2 Toereikende woningvoorraad (49-50). 

“Woningbouw als verbetering van de leefbaarheid” (86) 

Om alle opgaven voor wat betreft woningbouw te kunnen realiseren dient naast woningbouw  op de plaats van de huidige industriestrook in Doornbos ook woningbouw in het gebied Frankenthalerstraat te worden overwogen. In dit gebied is 7ha gereserveerd voor industrie  (concept Omgevingsvisie blz. 82) en dus voldoende ruimte over voor woningbouw. 

Om de wijk Doornbos aantrekkelijk te maken voor bewoners van alle leeftijden zullen er meer  seniorenwoningen moeten worden gerealiseerd. Renovatie van de etagewoningen is dus een  must. Hierdoor komen er vervolgens eengezinswoningen beschikbaar voor jonge gezinnen. Dit  stond al in het Ruimtelijke visie plan Doornbos en Linie gemaakt in 2017 voor 2020 maar is nog  niet uitgevoerd. 

Ambitiebeeld Baliëndijk: een versmalde rijweg  

(5,5 meter) met aan de zijde van het park een vrij  

liggend trottoir en parkeervoorzieningen voor de  

appartementen binnen het bouwblok  

Moet nog worden uitgevoerd 

  

Kamerverhuur  

Kamerverhuur veroorzaak overlast, deels door de huurders zelf maar vaak ook worden de  panden slecht onderhouden en verloederden. Daarnaast vervuilt de omgeving. De samenstelling van bewoners (studenten, arbeidsmigranten en anderen) wisselt snel  waardoor niemand zich echt verantwoordelijk voelt en weinig affiniteit voelt bij de wijk. Veel panden vallen nog onder de overgangsregeling kamerverhuur (van voor 2013). 

De vraag die wij dan ook stellen is, hoelang duurt een overgangsregeling die is ingesteld in 2013? Wordt het niet eens tijd aan tafel te gaan zitten met de woningbouwverenigingen en  eigenaren en een plan maken voor renovatie en/of sanering van een aantal panden? 

Handhaving behoort zeker tot de mogelijkheden: zie APV Openbare orde en veiligheid, art.13. (Woonoverlast als bedoeld in artikel 151d Gemeentewet Openbare orde en veiligheid geeft  hiertoe de mogelijkheid) 

Stelling: Nieuwbouwwoningen en panden die worden verkocht zullen moeten worden bewoond  door de eigenaar.

Graag ook zouden wij zien dat de gemeente met terugwerkende kracht een vergunningsplicht  invoert voor kamerverhuur en zich daarbij houdt aan de eigen wettelijke- en beleidsregels. 

Als de wijk wordt gerenoveerd trekt dit ook nieuwe bewoners aan. Een mooie wijk zorgt voor  minder problemen waarbij het afvalprobleem waarschijnlijk ook beter te handhaven is. 

Noordelijke rondweg en aangrenzende bebouwing 

Situatie nu: Overlast door vastlopend verkeer, geluidsoverlast en milieuproblemen 

Noordelijke rondweg 

Concept Omgevingsvisie: 2.2.1 Ambitie (14), 2.2.2 Doelen (17), 2.2.3 Opgaven: “Gezonde  leefomgeving”, 3.4.2 Gezond leefmilieu ambitie lucht (67) en geluid (69) 

Er loopt op dit moment een onderzoek naar de toekomst van de NL rondweg. Een plan is al  gemaakt met een voorkeur voor ondertunneling. 

  Ontwerp Gebr. Schouls B.V A12 Utrechtsebaan Den Haag als voorbeeld . 

Ondertunneling geeft veel nieuwe ideeën en brengt oplossingen voor bestaande problemen. 

Het geeft ruimte om een herinrichting te maken rond de aangrenzende woningen en of een  renovatie uit te voeren. Bijvoorbeeld aan de Hooilaan kan een palet aan gebouwen ontstaan. 

Let op: om geluids- en milieuoverlast te beperken in Doornbos moet de ondertunneling  doorlopen tot voorbij de Kapittelweg. Zo niet dan moeten er aanvullende maatregelen worden  genomen.  

Ondertunneling biedt de mogelijkheid de ambities van meer groenvoorzieningen te realiseren en de stadsdelen Breda-Noord met Noordoost te verbinden. 

De ontsluiting vanuit de wijken Belcrum en Linie en vanuit het nieuw te bouwen Eureka! en  Cantrijn project en de herinrichting van het Faam terrein kunnen in dit project worden  meegenomen.  

Wij realiseren ons dat dit geen project kan zijn van alleen de gemeente Breda en dat provincie  en waarschijnlijk ook het rijk en Europa hieraan mee moeten betalen. 

Als we het beschouwen op lange termijn is ondertunneling wel de beste keuze en komt  overeen met onze ambitie betreffende Doornbos-Linie. 

Het creëert ruimte en allure, een entree vanaf de A16, A27 en vanuit de omliggende  gemeentes.

Daarnaast ontstaat een “verbinding” tussen de stadsdelen Breda-Noord, Waterdonken,  Belcrum en Doornbos-Linie. 

Milieu en energie transitie Doornbos 

Afval 

Het dumpen van afval en het zwerfvuil op straten en bij ondergrondse containers zorgt voor  verloedering van de wijk. Dit wordt in de hand gewerkt door het huidige afvalbeleid en het  gebrek aan “handhaving” bij overtreding.  

Ook de hoeveelheid zwerfvuil in de wijk neemt toe. Dit is een algemeen probleem in Breda en  niet alleen in onze wijk. 

Ons voorstel is om het afvalbeleid op termijn aan te passen en de ondergrondse containers te  verwijderen/verplaatsen. Het scheiden van afval volgens de huidige methode is namelijk  minder efficiënt als het scheiden achteraf. 

Het dumpen van afval is natuurlijk een mentaliteitsprobleem. Bewoners begrijpen de spelregels  niet of het maakt ze niet uit. Een voorlichtingscampagne met duidelijke instructies (in diverse  talen) zou hier kunnen helpen. Daarnaast is ook prioriteit in handhaving op z’n plaats.  

Energie transitie 

Tot slot, maar daarom niet minder belangrijk, de energie transitie (concept Omgevingsvisie  pag. 64/65). 

In een deel van de wijk Linie is inmiddels gestart met het aanleggen van stadsverwarming.  Wat er in de wijk Doornbos moet of kan gedaan worden hangt af van wat de gemeente Breda,  de woningbouwcorporaties en de huiseigenaren als ambitie hebben. 

Alle beschikbare systemen (stadsverwarming, warmtepompen, zonnepanelen, geothermie)  hebben voor- en nadelen en staan ook deels nog in de kinderschoenen. Daarnaast is recent  nog het gasnetwerk in Doornbos vernieuwd. 

Allereerst zal men dan ook met woningbouwcorporaties en particulieren in gesprek moeten  gaan over de transitie naar nieuwe energie vormen. Gelijktijdig kan men nadenken over wat de  beste en de meest groene energie transitie is. 

De betrokkenheid van de bewoners in deze is essentieel. De wijkraad wil hierin graag een rol  spelen, zowel in het betrekken van bewoners als in het meedenken over nieuwe energiemogelijkheden. 

Tenslotte 

Onze ambitie voor onze wijk is groot en wij realiseren ons dat dit niet morgen klaar is. Wij hebben dit geschreven in het kader van burger-participatie. Leidraad hierbij was ook de eerder geschreven Ruimtelijke visie 2020. Veel van de daar in beschreven onderwerpen zijn  nog niet uit gevoerd of moeten worden herzien in de versie 2040. Het is onze ambitie om met  bewoners en gemeente aan tafel te gaan en te onderzoeken wat de mogelijkheden en  onmogelijkheden zijn.

Opgesteld door: 

Wijkraad Doornbos-Linie, BBV Doornbos, BBC Linie i.s.m. bewoners Doornbos en Linie 

Met dank aan: 

Hans Thoolen (coördinator stedelijke kwaliteit gemeente Breda) en John Vesters (iV3 innovatie) 

Hoogachtend, 

J. Oosterlee, voorzitter A. Moelands, secretaris